اين كتاب، يادنامة موحّد عظيم و عارف كبير، حضرت حاج سيّد هاشم موسوی حدّاد، از أقدم و أفضل تلامذة «اخلاقی کبیر عارف بالـله و بأمر الـله آية الـله العظمی حاج سيّد علی قاضی طباطبائی تبریزی» قدّس سرُّهما است.
مباحث كتاب در دوازده بخش، حاوی نحوة تشرّف مؤلّف به محضر حضرت حدّاد در مقدّمه، و بيان كيفيّت زندگانی و حالات و سيرة عملی ايشان و وضعيّت شاگردانشان در ضمن سفرهای مؤلّف به عتبات عالیات میباشد.
ـ وقايع بعد از فوت مرحوم آية الـله حاج شيخ محمّد جواد أنصاری.
ـ نقد و بررسی ادّعای لازم نبودن استاد در سلوك إلی الـله.
ـ بدون استاد و مراقبه و ذكر و فكر و رياضتهای مشروعه، سلوك جز پنداری بيش نيست.
ـ حربة واعظان غير متّعظ برای خردكردن عرفان، چسباندن نام تصوّف و صوفیگری به عرفاءِ الهی است.
ـ التزام به طاعات و تجنّب از معاصی بدون توجّه به خدا، مجوسيّت محضه است.
ـ معانی أسرار الهیّه و روایات و ادعیّة أئمّه بدون شهود و لمس توحید قابل فهم نیست.
ـ جريان ديدار مرحوم مطهّری با مرحوم حدّاد.
ـ مراد از عرفان، فناء در ذات خداست.
ـ كيفيّت فناء فیالـلهِ مرحوم حدّاد.
ـ حاج سيّد هاشم حدّاد برتر از ادراك مردم بود ؛ وی از جزئيّت به كلّيّت عبور نموده بود.
ـ يك دستور اساسی مرحوم قاضی عمل كردن به روايت «عنوان بصری» بوده است.
ـ مباحثی در مورد ثامن الحُجج حضرت علیّ بن موسی الرّضا عليه السّلام :
ـ علّت اشتهار حضرت به امام غريب.
ـ علّت اشتهار به غَوْثُ هَذِهِ الأُمَّةِ.
ـ رابطه بين زيارت آنحضرت و زيارت خانة خدا.
ـ ردّ اتّهامات بی اساس بر محيی الدّين.
ـ تحريفات بسياری در كتاب «فتوحات مكيّه» محيی الدّين به عمل آمده است.
ـ عرفان حافظ و مولوی، مخّ اسلام است.
ـ كلام حدّاد به یکی از آشنایان : تو همهاش مكّه میروی، كربلا میروی، پس كی بسوی خدا میروی؟!
ـ وصول به توحيد بدون ولايت محال است.
ـ حاج سيّد هاشم حدّاد : مردم چرا مكاشفه میخواهند ؟ عالم سراسرش مكاشفه است.
ـ بحث فقهی در جواز طواف به دور ضريح ائمّه عليهم السّلام.
ـ رسالة مختصر مرحوم بيد آبادی در سير و سلوك.
ـ علاّمة امينی : كلام عرفاء بالـله مافوق انديشة عادی است و كتمان آن لازم.
ـ در شريعت اسلام فناء در غير حضرت حقّ متعال ممنوع است.
ـ سالك به جائی میرسد كه ميان او و خواطرش سدّی عظيم كشيده میشود.